|  
                 
                 Pressemeddelelse  
                  
                 Johnny Logan - The Irish 
                  Connection 
                 Johnny Logan er tilbage i Danmark med albummet The 
                  Irish Connection. Det er en samling traditionelle, irske sange, 
                  sunget med irsk hjerte og sjæl. Den store grandprix-stjerne 
                  vil gerne vise sine danske fans, hvad han kommer af og være 
                  deres irske forbindelse 
                 Af Rie Nielsen 
                Stemningen er sat fra første strofe. Straks får 
                  man billeder på nethinden af en hyggelig pub med højt 
                  skum i glassene og skrålende, glade sangstemmer. Eller 
                  også dukker fornemmelsen op af at sende et længselsfuldt 
                  blik fra en vindblæst irgrøn men klippebesat kyst 
                  ud over det uendelige, sortblå hav. 
                Den grønne Atlanterhavs-ø Irland er så 
                  fuld af historie og traditioner, at det ikke er svært 
                  at kalde den helt rigtige, irske stemning frem, selv hos kølige, 
                  fjerne slægtninge som os, et par døgns sejlads 
                  østpå. 
                  I hvert fald er det ikke svært, hvis man hedder Johnny 
                  Logan og sætter i med sin karakteristiske, irske røst. 
                  Vi kender ham naturligvis bedst som inderlig kærlighedssanger 
                  ikke mindst i de store grandprix-vindere ”What’s Another Year” 
                  og ”Hold Me Now”. Johnny Logan er som bekendt den eneste, der 
                  har vundet det internationale melodigrandprix hele to gange. 
                  Ikke så sært, at han har fået tilnavnet ”Mr. 
                  Eurovision”. 
                Whiskey in the jar 
                  Men det er i en helt anden anledning, Johnny Logan nu lader 
                  sin behagelige røst flyde. Han har nemlig netop udgivet 
                  albummet ”Johnny Logan & Friends – The Irish Connection”. 
                  Her leverer han en pæn portion af sin irske opvækst, 
                  gemt i en særlig sangskat. Cd’en består af 14 traditionelle 
                  sange, som er kendt af hver en irer fra han eller hun første 
                  gang slår øjnene op i vuggen. Men de 14 titler 
                  er også velkendte for mange danskere: ”The Wild Rover”, 
                  ”Molly Malone”, ”Whiskey In The Jar”, ”Tim Finnegan’s Wake” 
                  og ”The Town I Loved So Well”, for at nævne nogle af de 
                  højest besungne. 
                Tænker nogen nu straks på The Dubliners, er det 
                  ikke helt forkert. Samtlige sange har i årtier været 
                  på det populære irske folkemusikorkesters repertoire. 
                  Og Johnny Logan selv er ikke alene flasket op med sangene som 
                  alle andre irere. Han har også fået dem sunget direkte 
                  i øret af de berømte medlemmer af The Dubliners. 
                  ”Min far var en kendt, irsk tenor, Patrick O’Hagan, som havde 
                  et af de første tv-shows i Irland, hvor der kom gæster 
                  for at optræde. Her kom også The Dubliners, og de 
                  blev venner af familien. Så jeg sad på sangeren 
                  Luke Kellys knæ i vores køkken, mens han sang disse 
                  sange. Senere, da jeg var 13 år, lærte guitaristen 
                  Eamonn Cambell mig at spille guitar,” fortæller Johnny 
                  Logan. 
                Sangene er en del af ham 
                  Egentlig kunne den 53-årige sanger ikke drømme 
                  om at indspille disse sange, som bliver sunget på enhver 
                  pub i Irland aften efter aften. Han er ganske vist blevet opfordret 
                  til det flere gange både i hjemlandet og andre steder. 
                  ”Jeg synger altid et par af disse sange, når jeg giver 
                  koncert. Og jeg bliver tit spurgt efter en koncert, hvornår 
                  jeg udgiver dem. Det har publikum i Danmark også gjort. 
                  Men jeg har altid sagt, at det gør jeg aldrig. Og så 
                  fik min danske promoter Calle mig alligevel overtalt. Så 
                  det er faktisk en særlig gestus til mit danske publikum,” 
                  smiler Johnny Logan. 
                Men da først Johnny Logan var overtalt, nød han 
                  hvert øjeblik af projektet. Sangene bliver spillet af 
                  det, han kalder sit danske band. Det er en håndfuld danske 
                  musikere, som Johnny Logan efterhånden har turneret i 
                  Danmark med i fem år på julekoncertturné. 
                  Ud over orkestret medvirker også Johnny Logans bror Michael 
                  Sherrard på albummet. 
                  ”Vi indspillede de 14 sange på halvandet døgn. 
                  Jeg sang oven i købet selv alle korstemmerne, så 
                  jeg kunne ikke sige noget i flere dage bagefter,” griner den 
                  irske sanger. 
                Johnny Logan understreger, at han ikke har skabt det nye album, 
                  fordi han kommer fra Irland, men fordi han elsker musikken, 
                  og fordi de er baggrunden i hans opvækst. 
                  ”Disse sange er en del af mig. Og jeg håber, at mit danske 
                  publikum vil tage dem til sig. Men jeg håber også, 
                  at unge, der endnu ikke kender sangene, og andre der ikke kender 
                  noget til irsk musik, vil kunne lide dem.” 
                  Sangene er holdt i en traditionel, irsk tone, men alligevel 
                  med plads til lidt fornyelse. 
                  ”Sangene har jo været her i generation efter generation, 
                  og de har deres egen intensitet og ærlighed. Derfor har 
                  jeg ikke gjort noget for at ændre noget.” 
                  ”Jeg føler heller ikke, jeg hverken har haft ret eller 
                  grund til det. Disse sange skal behandles med respekt,” pointerer 
                  Johnny Logan. 
                  Alligevel har han altså ladet sit band give melodierne 
                  et yngre islæt visse steder, dog stadig i den rette, irske 
                  ånd. 
                  ”Og naturligvis er der i den måde, vi spiller introen 
                  til ”Whiskey In The Jar” på, en hilsen til Phil, forsangeren 
                  i Thin Lizzy, som var min ven. Han gjorde jo den sang kendt,” 
                  smiler Johnny Logan. 
                Drikkekultur og smerte 
                  ”Jeg har altid følt, der var noget i disse sange, der 
                  faldt helt på plads inden i mig. Det har altid føltes 
                  rigtigt og ærligt at synge dem. Og det er jo ikke fordi, 
                  man behøver være særlig intellektuel for 
                  at forstå dem,” griner han. 
                  Det kan han have ret i. De fleste er typiske sing along-sange, 
                  altså sange med omkvæd, der er meget lette at lære 
                  og skråle med på. De handler om mange forskellige 
                  ting. Nogle er bare skægge og fjollede, mens andre har 
                  præg af dyb smerte og en melankolsk længsel. 
                  ”De er jo udtryk for den særlige drikkekultur, vi har 
                  i Irland. Altså, vi mødes på pub’erne, men 
                  drikker ikke for at blive fulde. Det er en social drikkekultur. 
                  Vi er der for at være sammen med andre og for at mødes 
                  om vores særlige musik, poesi og høre storytelling.” 
                Den irske storytelling har ofte historisk karakter. Som for 
                  eksempel sangen ”And The Band Played Waltzing Mathilda”, der 
                  handler om en ung mand, der blev sendt i krig af sit land Autstralien 
                  i 1915. Sangen er en lang, grusom men alligevel poetisk beskrivelse 
                  af krigens rædsler. En hjertegribende fortælling 
                  om den unge mands oplevelse af den håbløshed, enhver 
                  krig ganske givet bibringer dens deltagere. Midt i sangen vågner 
                  han op i en hospitalsseng og ser, at han har mistet begge ben. 
                  ”Jeg vidste ikke, der var noget, der var værre end at 
                  dø,” siger han og konstaterer, at nu kan han ikke længere 
                  waltze Mathilda. 
                  Johnny Logan har blandt andet valgt denne sang til albummet, 
                  fordi han selv er født i Australien, da hans far var 
                  på turné dér, og stadig har sin mor og noget 
                  af sin familie boende i Waltzing Mathildas hjemland. 
                  ”Men det er også en meget følelsesfuld sang. Den 
                  unge mand vender jo tilbage til ingenting. Den er fuld af håbløshed, 
                  og sådan en sang giver jo også mening i dag, når 
                  vi ser på, hvad vi har i gang i Irak. Jeg mener, hvornår 
                  lærer vi af historien?” spørger Johnny Logan og 
                  slår opgivende ud med armene. 
                Bedstemor og band i Nordirland 
                  En anden historisk sang er balladen ”The Town I Loved So Well”. 
                  Også en af The Dubliners store hits. Og en af Johnny Logans 
                  favoritter. 
                  ”Jeg synger næsten altid den sang ved mine koncerter. 
                  For den betyder rigtig meget for mig, og jeg kan synge den med 
                  den overbevisning og lidenskab, der skal til. Jeg kan endda 
                  synge den helt uden akkompagnement, men her på cd’en har 
                  jeg valgt at synge den alene med et klaver.” 
                  Det gør han hudløst. Sangen er indspillet i ét 
                  take. Det vil sige, at der ikke er pillet ved og puslet med 
                  indspilningen bagefter. 
                  ”Det var vigtigt for mig, at der kom den rette stemning i denne 
                  sang. Den skal synges med den helt rigtige, irske følelse. 
                  Nemlig fra hjertet. Og så gør det ikke noget, hvis 
                  stemmen knækker over eller lyder lidt rå hist og 
                  her,” påpeger Johnny Logan. 
                Når netop den sang er så vigtig for ham, har det 
                  igen at gøre med opvæksten. Sangen handler om byen 
                  Derry i Nordirland. Om hvordan der engang var roligt og idyllisk 
                  på sin helt egen nordirske måde med smoke and smell 
                  i gaderne. Og hvordan denne ro forsvandt med den engelske besættelse, 
                  hvor pigtrådshegnene groede højere og højere, 
                  som det beskrives i sangen. Men samtidig er det også en 
                  sang om håb for en fredfyldt fremtid. 
                  ”Min far var fra Derry, og han tog mig med dertil. Da jeg var 
                  barn, besøgte vi min bedstemor, der boede i Williamstreet, 
                  lige dér hvor optøjerne fandt sted. Gaden eksisterer 
                  ikke længere. Den er jævnet med jorden netop på 
                  grund af uroen og balladen. Og jeg husker tydeligt, hvordan 
                  der var dengang.” 
                  ”Senere, da jeg havde fået et band, rejste vi også 
                  i Nordirland. Og noget, jeg særligt husker, er, at vi 
                  jo blev nødt til at køre om natten efter at have 
                  spillet et job. I den bælgragende mørke nat var 
                  vi på udkig efter røde lys. Når vi så 
                  sådan et, skulle vi øjeblikkelig standse bilen 
                  og slukke lygterne. Og øjeblikket efter blev bilen omringet 
                  af maskingeværbevæbnede soldater med hætter 
                  over ansigterne, der var på jagt efter IRA-folk.” 
                  ”Man spiller ikke sådan et sted som ung, uden at det har 
                  en indflydelse på én resten af livet,” understreger 
                  Johnny Logan, nu med rynkede øjenbryn. 
                Italiensk navnepåhit 
                  Og som han sidder dér og er alvorlig et øjeblik, 
                  ligner han pludselig mere det, han egentlig hedder. Nemlig en 
                  irsk mand ved navn Seán. 
                  Seán Patrick Michael Sherrard er han døbt. Så 
                  hvordan kom han til at hedde Johnny Logan? 
                  ”Ha, ha,” griner han og fortæller så overbærende 
                  historien én gang til. 
                  ”Jeg ville jo gerne kalde mig Seán O’Hagan efter min 
                  far. Eller Seán Sherrard. Men da jeg var ganske ung, 
                  var der en italiener i Dublin, der så mig og tilbød 
                  mig en pladekontrakt. Han sagde, at jeg ikke kunne hedde noget 
                  af det, jeg foreslog, men at jeg skulle hedde Johnny Logan, 
                  for det lød mere som en popstjerne. Og på det tidspunkt 
                  boede jeg for mig selv og skulle overleve, og jeg ville da gøre 
                  hvad som helst for en pladekontrakt, så jeg sagde: OK, 
                  hvornår starter vi?” 
                Det blev så foreløbig til en karriere, der har 
                  varet næsten 30 år. Der har været op- og nedture, 
                  men Johnny Logan har rejst sig hver gang, han er faldet, og 
                  er fortsat. Det kan muligvis skyldes påvirkningen fra 
                  far Patrick. 
                  ”Han lærte mig at give slip. Jeg gør, hvad jeg 
                  kan, med det jeg har. Og når noget går skidt, så 
                  går jeg og lader bitterheden ligge tilbage. Den tager 
                  jeg ikke med mig.” 
                  ”Det giver, tror jeg, et meget bedre liv, fordi det er så 
                  vigtigt at leve livet. Ikke at overleve det!” 
                TRACKLIST: 
                The Wild Rover  
                  The Fields Of Athenry  
                  Dirty Old Town  
                  Molly Malone  
                  On Raglan Road  
                  The Irish Rover  
                  The Black Velvet Band  
                  And The Band Played Waltzing Mathilda  
                  Raggle Taggle Gipsy  
                  Follow Me Up To Carlow  
                  Tim Finnegan’s Wake  
                  Whiskey In The Jar  
                  Spancil Hill  
                  The Town I Loved So Well  
                 | 
            |