November 2007 
                  Pressemeddelelse  
                 
                  
                   Bamse, Elvis og USA 
                   
                Flemming Bamse Jørgensen udgiver en cd med Elvis-sange. 
                  Den er fuld af nærvær, og så er den indspillet 
                  i kongens hjemland, USA, som Bamse besøgte i august – 
                  trods flyskræk…  
                Af Rie Nielsen  
                Der er ikke det helt vilde hoftevrid og benspjæt over 
                  Flemming Bamse Jørgensen, når han sætter 
                  sig på en barstol og lader sin sprøde røst 
                  sprede i rummet i en følsom ballade. Så på 
                  dét punkt har danske Flemming Bamse Jørgensen 
                  ikke ret meget til fælles med sin for længst hedengangne 
                  kollega fra den anden side af Atlanterhavet, The King, Elvis 
                  Presley.  
                Det har han til gengæld på et andet. For ligesom 
                  Elvis Presley forstod at spotte en sang både med kvalitet 
                  og hitpotentiale, tiltrækkes Flemming Bamse Jørgensen 
                  også af en velskrevet sang. Og nu udgiver Bamse cd’en 
                  ”Love Me Tender”, som indeholder 14 kendte og mindre kendte 
                  sange, som alle har været Elvis Presleys, og Bamse synger 
                  dem på originalsproget.  
                ”Musikalsk kan man nok ikke sige, at Elvis har inspireret mig 
                  i min egen karriere. Jeg er mere præget af 60’erne med 
                  The Rolling Stones og The Yardbirds. Men Elvis har jo altid 
                  været der, fordi jeg er vokset op med ham fra jeg var 
                  lille, og jeg var vild med ham. Han sang nogle gode sange,” 
                  slår Flemming Bamse Jørgensen fast.  
                Han har selv udvalgt de 14 numre, som tæller klassikere 
                  som titelnummeret ”Love Me Tender”, ”Can’t Help Falling In Love 
                  With You” og ”Suspicious Minds”.  
                  ”Der er jo nogle stykker, man ikke kan komme udenom. Men da 
                  jeg fik chancen for at lave den her plade, tænkte jeg, 
                  at det da ikke kunne passe, at han ikke havde lavet andre, gode 
                  numre end de samme få, man hører i radioen med 
                  Elvis. Så jeg fik hjælp af min pianist Peter Bødker, 
                  som er stor Elvis-fan og kan alle hans plader udenad, og det 
                  lykkedes os at finde nogle rigtig gode numre, som ikke er så 
                  kendte,” forklarer Flemming Bamse Jørgensen.  
                Et fjols  
                  For eksempel sangen ”Fool”, som er minimalistisk og stram, både 
                  i tekst og melodi. Skåret helt ind til benet med et klart 
                  budskab om, hvor stort et fjols man er, når man lader 
                  kærligheden og den eneste ene forsvinde i stedet for at 
                  opføre sig ordentligt og holde fast i det gode, det i 
                  virkeligheden var.  
                  Flemming Bamse Jørgensen serverer sangen akkompagneret 
                  af akustisk guitar, følsomst basspil og ind imellem et 
                  indlevende orgel som eneste gennemtrængende, ekstra krydderier 
                  ud over Bamses egen stemme. Det giver en fornemmelse af intimitet 
                  og nærvær, som ikke er enestående for ”Fool”, 
                  men som tvært imod præger hele albummet.  
                  ”Det er helt bevidst. For eksempel ville det være nærliggende 
                  at overøse et nummer som ”Fool” med strygere, men vi 
                  har forsøgt at holde os på måtten,” siger 
                  Flemming Bamse Jørgensen med smil på læben. 
                 
                En læderjakke  
                  Så hvis man vil påstå, at Flemming Bamse Jørgensen 
                  efterligner The King, er det i nærværet.  
                  ”Jeg har ikke forsøgt at efterligne den måde, Elvis 
                  sang på, for jeg har altid ment, at hvis man skal synge 
                  som andre, så skal man være imitator. Og det er 
                  jeg altså ikke. Jeg er mig, og jeg synger på min 
                  måde. Der er heller ikke noget med, at jeg nu skal ud 
                  og optræde i Elvis-kostume med pomadehår,” griner 
                  den danske sanger.  
                Det var ellers lige præcis det, der inspirerede den lille 
                  Flemming for knapt et halvt hundrede år siden. Det var 
                  i 1960, da Flemming var med sine forældre i London, og 
                  han bare måtte ind i en pladeshop og købe den nyeste 
                  med Elvis.  
                  ”På det tidspunkt havde jeg en duvetinejakke. Det var 
                  vældig populært dengang. Og når jeg tog duvetinejakken 
                  på og et par cowboybukser, som jeg smøgede op, 
                  så gik jeg ud på gaden og var overbevist om, at 
                  jeg lignede Elvis. Jeg forsøgte også at få 
                  anderumpefrisure og brugte flere dåser brulcreme på 
                  det. Men det gik nu ikke så godt, for jeg havde alt for 
                  kort hår dengang,” griner Flemming Bamse Jørgensen. 
                   
                  ”Jeg drømte også om at have sådan et blåsort 
                  hår, som Elvis havde. Men det havde jeg jo ikke, og dengang 
                  vidste jeg ikke, at det var farvet.”  
                Chancen  
                  Men når Flemming Bamse Jørgensen ikke er inkarneret 
                  Elvis-fan, men bare godt kan lide ham og de sange, han sang, 
                  hvorfor så indspille en plade med 14 af Elvis’ sange? 
                  I Bamses Venner har den århusianske sangskjald oven i 
                  købet benyttet et hav af Elvis’ sange i sine berømte, 
                  humoristiske undersættelser i 70’erne og 80’erne – Elvis-hits 
                  som ”Jeg vil nyd’ at få lov i nat” (I Need Your Love Tonight) 
                  og ”Er du langsom i nat” (Are You Lonesome Tonight).  
                  ”Jeg har indspillet albummet, fordi Elvis sang nogle gode sange, 
                  som passer godt til mig. Og fordi vi fik chancen,” forklarer 
                  Flemming Bamse Jørgensen.  
                Chancen kom i form af en invitation til at synge sammen med 
                  TCB Band ved en mindekoncert i Memphis i anledning af, at det 
                  16. august i år var 30 år siden, Elvis Presley døde. 
                   
                  ”Da jeg fik den invitation, sagde jeg: ”Hold da kæft, 
                  den ta’r vi”. Også selv om jeg aldrig har været 
                  vild med at sætte mig op i en flyver,” fortæller 
                  Flemming Bamse Jørgensen.  
                ”Og når vi nu var derovre, (Bamse, pianisten Peter Bødker, 
                  Søren Bundgaard, Stig Ulrichsen fra CMC samt fotograf 
                  og filmmand Thomas Kollerup) og vi samtidig fik mulighed for 
                  at indspille "His Latest Flame” og ”One Night With You” 
                  med Elvis’ gamle TCB Band (Det var det orkester, han spillede 
                  med ved den berømte koncert i Hawaii, der blev tv-transmitteret 
                  til hele verden), var der ikke så meget at betænke 
                  sig på”, forklarer Flemming Bamse Jørgensen, der 
                  tilføjer, at de andre sange på pladen blev indspillet 
                  med hjælp fra nogle fremragende musikere fra Nashville. 
                 
                Og det blev en mindeværdig tur, som altså nu resulterer 
                  i et nyt album til de danske Bamse- og Elvis-fans.  
                  ”Selve flyveturen gik forbløffende godt. Det var jo ligesom 
                  at sidde i en rutebil i den store maskine, der fløj over 
                  Atlanten. Så jeg tror, jeg har fået kureret min 
                  flyskræk på den tur,” griner han.  
                Musikalske Memphis og Nashville  
                  Mødet med USA var en oplevelse i særklasse. Fuld 
                  af musik.  
                  ”Begge de byer, vi besøgte, nemlig Memphis og Nashville, 
                  er jo rene musikbyer. Kendte for blues og country. Når 
                  man går ned ad gaderne, er der fra kl. 12 middag til kl. 
                  02 nat levende musik alle steder. Det er en tilstand, vi ikke 
                  har set i Danmark, siden frokostjazzen var moderne i 70’erne,” 
                  sammenligner Flemming Bamse Jørgensen med et smil.  
                I studiet i Nashville ventede der også Bamse en oplevelse. 
                   
                  ”Også her blev jeg positivt overrasket. De amerikanske 
                  musikere var flinke folk, og vi kom hurtigt godt ud af det sammen. 
                  På den måde var det faktisk som at gå ind 
                  i et dansk pladestudie, selv om studiet var lidt mindre og noget 
                  mere primitivt, end jeg havde forestillet mig.”  
                  ”Men vi havde på forhånd sendt demo-udgaver over 
                  af de sange, vi ville have med på pladen, så musikerne 
                  kunne spille dem, som vi ville have dem. Og det gjorde de. Vi 
                  indspillede de 14 numre på to dage, og der var faktisk 
                  ingenting, der skulle tages om. De spiller tre sessions om dagen 
                  á tre timer, så når det går bedst, 
                  indspiller de en sang i timen. Det er dygtige folk, der kan 
                  deres ting,” pointerer Flemming Bamse Jørgensen. ”Det 
                  er bare ..3..4, og så er vi i gang. Jeg sad for mig selv 
                  i et lille studie, hvor jeg fuldt ud kunne koncentrere mig om 
                  at synge. Det havde jeg det rigtig godt med.”  
                Og det kan høres på pladen. Sangene passer til 
                  Bamse og han til dem. Og de er den rette blanding af blues, 
                  jazz og ballader, som han på vanlig usentimental vis får 
                  serveret med nerve og nærvær.  
                  ”Jeg ku’ sagtens tage af sted igen,” bedyrer Flemming Bamse 
                  Jørgensen.  
                  Peter, Søren, Thomas og jeg har et væddemål 
                  med Stig. Jeg kan ikke huske, hvad vi væddede om, men 
                  hvis vi vinder, tager vi derover igen på Stigs regning 
                  og indspiller en julebluesplade. Så jeg håber virkelig, 
                  vi vinder, ha ha ha…”  
                
                 | 
            |